logo s-Gravendeel

Digitaal dorp
s-Gravendeel

Alles over s-Gravendeel...

Forum - Onderwerp: Herindelen of samenwerken

Voeg een onderwerp toe Terug naar onderwerpenlijst Terug naar forumlijst

De stelling en reacties zijn meningen van de inzenders. Plaatsing betekent niet dat de redactie van digitaal dorp 's-Gravendeel deze meningen deelt. Schuttingtaal, op de persoon spelen en onzinnige reacties zijn niet toegestaan. Daardoor kan het zijn dat uw reactie (gedeeltelijk) wordt verwijderd. Misbruik kunt u melden via het e-mailformulier.

Stelling:


>> Voeg een reactie toe <<

Er is een discussie ontstaan of de gemeente Binnenmaas moet fuseren met alle vier de andere gemeenten. De vraag is echter wat beter is: Eerst met Strijen samen gaan en pas later met de anderen of gelijk in één keer een complete fusie van vijf gemeenten? Probeer uw opmerkingen zo objectief mogelijk weer te geven en onderbouw het alstublieft met duidelijke argumenten. Deze discussie is door de redactie verbreed naar 'Herindelen of samenwerken'
Hessel Visser, 26-01-2014 11:35.

Reacties

<<  <  1  2  3  4  5 
Uit de reacties mag blijken dat iedereen het beste wil voor de HW. De voorliggende vraag is welke weg je wilt bewandelen. We zullen toch eerst een "gezamenlijke stip op de horizon" met elkaar moeten vaststellen en delen. Zonder visie geen focus! Nu is het gewoon: we verdommen het om samen te werken, dus gaan we maar herindelen. Iedereen begrijpt dat dit een kromme redenering is en dat zeg ik dus vervolgens tegens de voorstanders van een grote herindeling. En hoe gaan de gemeentelijke belastingen zich ontwikkelen in de HW. De nettoschuld per inwoner in Oud-Beijerland bedraagt 914,00 euro. Als we Binnenmaas als maatman nemen voor de rest van HW, dan stel ik vast dat de nettoschuld per inwoner (afgerond) 400,00 euro is. Dat geeft een verschil van 514,00 euro per inwoner x 23.500 inwoners in O-B maakt ruim 12 miljoen hogere schuld om te slaan over resterende inwoners van HW (60.000) geeft dus een extra gemeentelijke belasting van ruim 200,00 euro per inwoner. Voor een gezin met kinderen is dit desastreus en hoe krijg je dat uitgelegd aan de inwoners als burger en democratisch participant?
Cock de Graaf, 21-02-2014 18:53.
Hessel helemaal met eens met je stelling dat samenwerken lastig is. Daarom is fuseren ook makkelijker dan ben je nl één
henk, 21-02-2014 18:33.
Hessel, dan blijven we zitten met extra lagen en gemeenschappelijke regelingen voor de Hoeksche Waard. Laten we het gewoon maar eens in één keer goed doen.
Annelies, 21-02-2014 17:05.
Annelies, fuseren lijkt allemaal zo interessant. Het is al jaren bekend dat vooraf de situatie kleurrijk wordt afgeschilderd. De werkelijkheid is vaak anders. Samenwerken is moeilijker dan je denkt. Dat wordt nog eens veel lastiger als je vijf partijen in een hok zet. Laten we gewoon maar eerst een met Strijen op één noemer gaan komen.
Hessel Visser, 20-02-2014 08:17.
Ik ben voor een herindeling met alle vijf gemeenten. De Hoeksche Waard is geografisch een mooi afgegrensd gebied en we doen al veel samen. De vele gemeenschappelijke regelingen met bijbehorende vergaderingen kosten (zeker administratief) nu veel tijd. Ook is het soms moeilijk om met vijf gemeenteraden tot één besluit te komen over Hoeksche Waard brede zaken. Wanneer we één gemeente zijn kunnen we efficiënter werken en staan we als regio ook nog eens sterker. De afzonderlijke dorpen behouden hun identiteit toch wel, na de herindeling met Binnenmaas voel ik me nog steeds een Seuter.
Annelies van Twist, 19-02-2014 20:29.
Hoe groot mag het allemaal worden? Groter worden lijkt op het eerste gezicht interessant. De bij-effecten zijn echter vaak een toenemende bureaucratie. Groeien is prima, als het maar langzaam genoeg gebeurd. Daarom pleit ik er voor dat we eerst maar eens met Strijen gaan vrijen. Bij meer dan 1 bruid leg je er al gauw uit.
Hessel Visser, 19-02-2014 05:46.
Helaas zullen enkelen de fusie proberen tegen te houden, maar de vooruitgang is niet te stoppen. De 4 'koninkrijkjes' moeten hun privileges opgeven voor het grote goed. Één gemeente HW heeft als voordeel dat er minder bureaucratie is om iets voor elkaar te krijgen. Het nadeel is dat veel 'overheden' zullen sneuvelen = werkloosheid. Jammer, maar het is een besparing voor de gemeenschap. Burgerzaken gaan nu al via internet, dan maakt het niet (meer) uit waar het gemeentehuis staat. groeten, Dré
Dré Jansen, 18-02-2014 10:52.
Het beleidskader herindeling van minister Plasterk is aangenomen. Het regelt in grote lijnen dat herindeling van onderop dient te geschieden. Dus niet kan worden opgelegd. Er volgt dus geen ingrijpen van Provincie of Overheid. We zullen er in de HW zelf uit moeten komen en dat schijnt nog niet zo goed te lukken.We werken niet echt en van harte samen in de HW op de grote en belangrijke regionale thema's, dus moeten we maar gaan herindelen! Dat is nu zo'n beetje de stellingname en dat klinkt heel ongezond. Idee om via een Hoeksche Raad met doorzettingsmacht te gaan werken heeft nog niet veel applaus opgeleverd. Maar kan ook een uitweg bieden uit de impasse, net zoals de gedachte om eerst bijvoorbeeld Strijen en Binnenmaas te laten fuseren. Dan ontstaat er een dorp met ruim 38.000 inwoners en kan zo toekomstbestendig gemaakt worden.Kortom: er zijn meer mogelijkheden om uit de impasse te komen. Een herindeling van Binnenmaas met Strijen zou ik toejuichen, maar ik besef me heel wel dat daar in Strijen en in Binnenmaas dan een politieke meerderheid voor te vinden moet zijn.Zoals het er nu naar uitziet komt er geen grote herindeling, dus moet er gezocht worden naar andere alternatieven.
Cock de Graaf, 17-02-2014 16:04.
Beste JVDK, Waar is uw mening op gebaseerd? De burger beslist toch en de provincie zal zich hier aan moeten houden. Die goede zaak die u aangeeft is nog lang niet zo duidelijk. Er zijn ook hele andere meningen. Het lijkt me goed dat we hierover feitelijk, open en eerlijk met elkaar van gedachten wisselen. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan dat er eerst eens een fusie met Strijen plaats vindt. Waarom? Omdat Strijen letterlijk en figuurlijk veel dichter bij Binnenmaas staat. De voordelen die met deze fusie behaald gaan worden zijn ook nog eens financieel veel aantrekkelijker dan een fusie met vijf gemeenten.
Hessel Visser, 16-02-2014 17:50.
De fusie zal hoe dan ook in 2018 een feit zijn als de gemeente korendijk en binnenmaas niet aanhaken bij de andere gemeente's gaat de provincie zijn werk doen wat ik een goede zaak zou vinden bestuurlijk.
JVDK, 15-02-2014 18:23.
<<  <  1  2  3  4  5 
Voeg een reactie toe



Captcha

Voeg een onderwerp toe Terug naar onderwerpenlijst Terug naar forumlijst